جاهای دیدنی کاشان ، گشتی مهیج در تاریخ معماری

معرفی جاهای دیدنی ایران و جهان

جاهای دیدنی کاشان ، گشتی مهیج در تاریخ معماری

۱۶۶ بازديد

کاشان شهری تاریخی و دیدنی در ایران است که در منطقه‌ی کویر ایران جا خوش کرده و قسمتی از استان اصفهان است. این شهر زیبایی معماری اصفهان را به ارث برده و پر از تصویرهای جذاب مسافرانی است که این شهر را مقصد خود کرده‌اند. در این مطلب با سفرزون برای آشنایی با جاهای دیدنی کاشان همراه شوید.

خانه‌ بروجردی ها ، معماری هوشمندانه در جاهای دیدنی کاشان 

کاشان که رسیدید، حتما سراغ محله‌ی سلطان امیراحمد هم بروید و از خانه بروجردی ها دیدن کنید. این خانه نگین  مکان های دیدنی کاشان است که تا ساعت ۹ شب می‌توانید از آن بازدید کنید و در فضای آرامش‌بخشش قدم بزنید. این بنا سوغات دوره‌ی قاجار در ایران است و از شاهکارهای هوشمندانه‌ی تاریخ ایران در قرن ۱۳ محسوب می‌شود. این خانه‌ی وسیع با دو حیاط بیرونی و اندرونی، حوضی بزرگ، سردر زیبا، درهای چوبی و خط و نقوش دیوارها، چشم شما را همراه خود می‌کند تا از لحظه‌لحظه‌ی حضور در این محل لذت ببرید. اما ویژگی بی‌نظیری که در خانه بروجردی ها شما را شگفت‌زده می‌کند، بادگیرهای آن و هوای مطلوب و خنک آن در تابستان است که شما را از آب‌وهوای گرم منطقه‌ی کویری ایران نجات می‌دهد. این خانه نمونه‌ی منحصربه‌فردی در سبک معماری نوی ایران است.

باغ فین ، شکوه سبز طبیعت کاشان

یکی دیگر از نقاط دیدنی کاشان که حسابی شیفته‌اش خواهید شد، باغ فین است که در خیابان امیرکبیر قرار دارد و در آن هم می‌توان از طبیعت لذت برد هم از آثار تاریخی. سرسبزی این باغ در کنار معماری خاص عمارت آن، نقش مهمی در جذابیت توریستی کاشان دارد. روی سنگ‌فرش‌های خواستنی این باغ قدم بزنید و از شیطنت فواره‌های خوش‌صدای آن لذت ببرید. در تمام مسیر درختان بلند و خوش قد و قامت باغ شما را همراهی می‌کنند تا فراموش کنید که در یک منطقه‌ی کویری قرار دارید. سرسبزی باغ فین زیباترین تضاد آب‌وهوایی را در ایران به نمایش می‌گذارد.

حمام فین ، قتل‌گاه مرد پر افتخار تاریخ ایران

حمام فین یکی از جاهای دیدنی کاشان است که به‌واسطه‌ی اهمیت تاریخی آن بسیار در بین ما ایرانی‌ها مشهور است. این حمام در بخش جنوبی باغ زیبای فین قرار گرفته و در حقیقت از دو حمام تشکیل شده است. ساخت یکی از این حمام‌ها که به حمام برزگ یا سلطنتی شناخته شده، به فرمان فتحعلی‌شاه بوده است. حمام دیگر که با نام حمام کوچک یا صفوی معروف است، همان مکانی است که یکی از سیاه‌ترین صفحه‌های کتاب تاریخ ایران را به خود اختصاص داده؛ امیرکبیر، صدراعظم پر افتخار ایرانی دراین حمام به قتل رسیده و به همین سبب این بنا در بین جاهای تاریخی اهمیت بالایی دارد.

خانه طباطبایی ها ، طنازی معماری ایرانی

زیباترین و در عین حال قدرتمندانه‌ترین بنای کاشانی، خانه طباطبایی ها است که در خیابان علوی جا گرفته است. این بنای بسیار وسیع خوراک عاشقان معماری سنتی ایران است تا سری به آن بزنند و در هر گوشه‌اش نکته‌ی مهمی برای کنکاش و تحلیل پیدا کنند. تمام قسمت‌های این خانه از جمله  هشتی، ایوان، حیاط خلوت و از همه مهم‌تر تالار شاه‌نشین، جذابیت بی‌نظیری در بین جاهای دیدنی کاشان دارد. شاه‌نشین مکانی مجلل برای پذیرایی از مهمان‌ها بوده و از ویژگی‌های آن سقف بلند، آینه‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های دیدنی و پنجره‌های مشبک است که شکوه فراوانی به این بنا بخشیده است.

خانه عباسیان ، لوکیشن سریال‌های تاریخی ایران

خانه عباسیان مثل دیگر خانه‌های تاریخی کاشان در محله‌ی سلطان امیراحمد قرار گرفته و به جذابیت این منطقه اضافه کرده است. این خانه حجت را در معماری سنتی ایران تمام کرده و هر آن‌چه که این سبک معماری می‌طلبد، در خود جمع کرده است. این خانه گچ‌بری‌های دیدنی، قرینه‌سازی‌های حرفه‌ای و طراحی‌های منحصربه‌فردی در جاهای دیدنی کاشان دارد و به‌واسطه‌ی جذابیت‌های بالای معماری، لوکیشن سریال‌های تاریخی‌ای مثل «ملاصدرا» و «مسافر ری» بوده است. رستوران سنتی داخل این خانه فرصت استراحت داچسبی را برای بازدیدکننده‌ها به‌وجود آورده و آن را خواستنی‌تر کرده است.

خانه عامری ها ، هتلی در بنای تاریخی

خانه عامری ها سوغات جا مانده از دوره‌ی زندیه است که در دوره‌ی قاجار کامل‌تر شده است. این خانه در محله‌ی سلطان امیراحمد قرار دارد و مثل سایر خانه‌های تاریخی کاشان، گچ‌بر‌ها، منبت‌کاری‌های اصیل و… جذابیت بالایی برای گردشگران داخلی و خارجی به‌عنوان جاهای دیدنی کاشان دارد. این خانه امروزه با عنوان هتل سرای عامری ها برای مسافران شناخته شده است.

آرامگاه شاعر محبوب، سهراب سپهری

اهل کاشانم، روزگارم بد نیست، تکه نانی دارم، خرده هوشی، سر سوزن ذوقی…، همانطور که می‌دانید، سهراب سپهری، شاعر خوش ذوق و معروف کشورمان، اهل این شهر کوچک کویری بوده است. با وجود اینکه پیکر پاک این شاعر و نقاش خوش‌آوازه در روستای مشهد اردهال، از توابع شهر کاشان آرمیده، اما عاشقان وی، این مسیر را طی می‌کنند تا فاتحه‌ای بر سر مزار او بخوانند.

سهراب سپهری با اشعار و آثار خود، دید بسیاری از طرفداران شعر را به ادبیات فارسی تغییر داد. این شاعر و نویسنده معروف توانست در سال ۱۳۵۵ هجری شمسی، نهایتا تمام منظومه و هشت دفتر خود را در هشت کتاب جمع آوری کند. این شاعر گرانقدر در سال ۱۳۵۹ چشم از جهان فرو بست.

محلیان منطقه، پیکر او را به صحن امام‌زاده سلطان علی بن محمد باقر بردند. در ابتدا کاشی فیروزه‌ای رنگی را به عنوان سنگ مزار او قرار دادند. اما در سال ۱۳۸۷ سنگ قبری سیاه رنگ بر روی مزار او گذاشتند که تا به امروز سالم باقی مانده است. اگر به شعر نو و آثار او علاقه‌مند هستید، حتما سری به مزار وی بزنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.